Utazás: Végig a Kéktúrán - Sárvártól Sümegig

Network Utazási Klub vezetője

Az Országos Kéktúra útvonalát bemutató sorozatunk második részében a teljes útvonal leghosszabb szakaszát, a Sárvártól Sümegig tartó részt járjuk be. A hetvenkét kilométeres szakasz viszonylag sík terepen fut keresztül, a túrázók általában három, négy napos túra keretében teljesítik.

Indulási pontunk a sárvári vasútállomás, ami pecsételő hely is egyben. A vasútállomástól, a kék jelzést követve keresztülmegyünk a városközponton, elhaladunk a vár mellett. Amennyiben van időnk, érdemes belülről is megismerni az egykoron a Nádasdy család tulajdonában lévő várat. A várat elhagyva a városias környezetet lassan felváltja a természet, elérkezünk a sárvári Csónakázó-tó partjára. A tavat megkerülve érünk ki a városból és a túra első pecsételési helye, Gérce felé vesszük az irányt. Rögtön átkelünk a Rábán átívelő hídon, majd viszonylag könnyű terepen, erdők szélén, mezőkön haladunk. Néha elfogy alattunk a járt út, ilyenkor nem árt az alaposabb tájékozódás, hiszen sok helyütt bizony nehéz megtalálni a jelzést. Végül tizenhárom kilométeres utat magunk mögött hagyva érkezünk Gércére. A kis falu központjában találunk pecséteket. Gérce után rövid időn belül újabb három pecsétet is szerezhetünk igazoló füzetünkbe. A Rózsáskerti erdészház, a Hidegkúti erdészház és a Káldon található Korona kocsma a szakasz további pecsételő helyei.

Forrás: [origo]

A Nádasdy-vár Sárváron

A Gérce-Káld távon néhány érdekes természeti látnivalóval is találkozhatunk. Ilyenek a banyafák, melyeket a két erdészház közötti szakaszon az úttól pár méterre találunk. Az 1995-ben kidőlt tölgyek érdekes látványt nyújtanak. Szintén 1995-ig állt a Káldra vezető út elején látható avasi öreg tölgy, melynek korát 250 évre becsülik. Káldról a kék jelzés Hosszúpereszteg irányába visz tovább. Az út szép erdős részen halad és a terepviszonyok is kellemesnek mondhatók. A faluban újabb pecsételés vár ránk, majd ezt követően a szakasz egyik legszebb részéhez érünk, ez pedig nem más, mint a Szajki-tavak. Kellemes pihenő-, üdülőhelynek tarják a tavakat, valamint jó horgászvízként is ismert. A tavak mellé kis üdülőfalu épült, itt üdülési szezonban ehetünk-ihatunk is. Pecsételni a szajki erdészháznál tudunk.

A Szajki tavak

A tavakat magunk mögött hagyva még mintegy harminc kilométer választ el minket a második túra végállomásától, Sümegtől. A szakaszra jellemző erdős úton haladva érünk el egy újabb pecsételési pontot Ötvös közelében. Itt az ötvösi út mentén, a (a Külső-erdő területén) egy fán találjuk a pecséteket rejtő dobozt. Továbbhaladva kezdetben erdős szakaszon keresztül követjük a kék jelzést, de később föld, sőt egy rövid szakaszon aszfaltúton mehetünk. Néhol a távolban már feltűnik a Sümegi-vár látképe. Sümeg előtt még pecsételünk egyet a parányi falu, Kisvásárhely haranglábánál, majd a túra célegyenesébe érünk. Ezt akár szó szerint is vehetjük, hiszen az utolsó kilométereket a Sümegre vezető országúton - nyílegyenesen a vár felé - tesszük meg. Ne sajnáljuk utolsó erőfeszítésként megmászni a várhegyet, hiszen gyönyörű kilátásban lehet részünk. A várban működő múzeumban megismerkedhetünk a vár történelmével is. A túrát lezáró pecsétet a vasútállomáson szerezhetjük be.

Forrás: MTI

Sümeg vára a város felől

Ahogy a bevezetőben ismertettük a második túra a leghosszabb az összes közül. Akik egyben szeretnék teljesíteni, legalább háromnapos túrára tervezzenek. Amennyiben nem a vadkempingezést választjuk érdemes a szállásunkról előre tájékozódni, mert előfordulhat, hogy az út menti kisebb falvakban nem találunk majd kiadó szállást. Többnyire a Hidegkúti erdészházban, a Széki tó környékén, vagy Hosszúperesztegen és természetesen a két nagyobb városban könnyebben találhatunk szálláshelyet.

origo.hu

Címkék: kirándulás kék túra sümeg túrázás